Kijk om je heen voordat je probeert telraam te verkopen in het computertijdperk

2020-05-19
concurrentonderzoek

De harde waarheid is dat we in een extreem dynamisch en competitief tijdperk leven. Wat uw product, dienst of slechts een eerste idee is, waarschijnlijk zijn er verschillende bedrijven die hetzelfde of iets vergelijkbaars al aanbieden in uw bedrijfsgebied. Dit klinkt misschien ontmoedigend voor een start-up met een zogenaamd innovatief idee om alle wereldproblemen in één keer op te lossen. Maar voor praktische zaken zijn concurrenten een goed teken: 

  • Concurrenten geven aan dat er op zijn minst enige vraag en interesse is in de markt voor wat u verkoopt of gaat verkopen. 
  • Iemand heeft al geïnvesteerd in markteducatie. Geweldig nieuws voor innovatieve producten en diensten - potentiële klanten zullen zich hiervan bewuster zijn. U hoeft niet zoveel moeite te doen om uw potentiële klanten uit te leggen dat ze een probleem of behoefte hebben. U kunt direct doorgaan met het oplossen van deze oplossingen met uw idee (dat is waar de winst is). 
  • Behoefte is een grote motivator voor verbetering. Zonder concurrentie zouden we allemaal nog steeds in een zwarte Ford T rijden en schrijven met ganzenveren. Concurrenten laten u niet stagneren en uiteindelijk zult u merken dat uw bedrijf efficiënter draait, beter is afgestemd op uw klanten, uniek is op een zinvolle manier enzovoort. Tegen een kleine vergoeding natuurlijk.

Maar wat als er geen duidelijke concurrentie is voor wat uw idee, dienst of product ook is? Het klinkt te mooi om waar te zijn, dus zorg ervoor dat u onmiddellijk een kleine gezondheidsonderzoek uitvoert: 

  • Zou het kunnen dat er geen vraag naar is in de markt? Ik heb in mijn thuisland geen concurrenten gevonden voor een seminarcursus 'Boekhouding voor kleine bedrijven met houten telraam'. Ik heb misschien nog steeds problemen om het te verkopen.
  • Zou het een ander product of een alternatieve distributieketen kunnen zijn die de pijn van de klant al oplost? Geen boekwinkel in de stad, ziet eruit als een geweldige kans om er een te openen, toch? Het zou zo kunnen zijn, zo niet voor dat artikel over de lokale online winkel die vorig jaar een ster maakte door duizenden e-book readers lokaal te verkopen. Dat kan op de een of andere manier de vraag naar goede oude papieren boeken hebben beïnvloed. 

Laten we er ook voor zorgen dat u alle beschikbare middelen heeft gebruikt om uw potentiële concurrenten te lokaliseren: 

1. Google zoeken. Voor de hand liggend, maar zorg ervoor dat u verschillende verwante zoekwoorden heeft geprobeerd en een paar pagina's diep in de resultaten bent gegaan. Alternatieve zoekmachines zijn ook de moeite waard om te controleren (Bing, Yahoo, etc.), vooral als er een populaire lokale is (zoals Yandex in Rusland of Seznam in Tsjechië). Maar u kunt nog een niveau verder gaan om ook controles uit te voeren op: 

  • Bedrijvengids. De meeste kunnen diep ingaan op de industrie / het soort activiteiten om u een korte checklist te geven. 
  • Beoordeel sites. Verschillende "Top10 plaats hier uw product" kunnen echte schatkisten zijn met kant-en-klare aanbiedingen van concurrenten met aanvullende details bovenaan of alle inzendingen. 

Zorg ervoor dat je al je advertentieblokkers een tijdje hebt uitgeschakeld. Geavanceerde engines van vandaag zullen uw interesse opmerken en zullen u met relevante advertenties targeten wanneer u daarna aan het browsen bent. Dan hoef je alleen maar op die te klikken voor meervoudige winst: een concurrent gevonden; inzichten over campagne, berichten en bestemmingspagina en een beetje verspild marketingbudget van concurrenten. 

2. Controle op sociale media. Met zoveel marketinginspanning die daar om een goede reden wordt besteed, ben je er vrijwel zeker  van sommige concurrenten te bestrijden door alleen die platforms te gebruiken. Als het niet op Facebook / LinkedIn is, dan op Twitter, Instagram enz. Wees alert en abonneer / volg wanneer een concurrent het op je scherm haalt. 

3. Bezoek uw zakelijke branchegerelateerde conferentie, beurs of tentoonstelling. Later kunnen deze bijzonder informatief zijn, met stands van concurrenten die zowel kant-en-klaar materiaal over hun producten bieden, als ook inzicht in hoe ze die presenteren en omgaan met de klanten. 

4. Meld u aan bij branche-relevante verenigingen, belangengroepen etc. Vaak krijgt u meteen toegang tot een lijst met leden om te controleren. Zo niet, dan gaat een slimme concurrent dat kanaal gebruiken voor promotie, PR of onderzoek - en u zult er zijn om op te letten. 

5. Praat met uw leveranciers. Het is gewoon verstandig om sowieso goed met hen om te gaan en hoewel ze hoogstwaarschijnlijk geen exacte orderdetails zullen onthullen, hoeven ze niet te verbergen wie er nog meer specifieke componenten / benodigdheden in het algemeen bestelt. Dit kan u recht op uw concurrentie wijzen als die items specifiek genoeg zijn voor uw type bedrijfsactiviteit. 

6. Praat met je klanten. Wat ze eerder hebben gebruikt en waarom ze naar u toe zijn gekomen, zullen enig licht werpen op zowel de concurrentie als hun potentiële problemen (de klant is nu om een of andere reden bij u). 

7. Praat met uw werknemers als u die heeft. Ze hebben misschien gezien; bezocht; gehoord over iemand die je nog niet kent. Hoe breder uw kennisnetwerk is verspreid - hoe beter.

Hopelijk heeft het je geholpen om meer concurrenten aan te wijzen dan je eerder wist. Welke en wat te volgen is een apart onderwerp. Onthoud dat dit een hulpmiddel is in uw bedrijfsbewustzijnsinventaris en geen doel op zich. Overdrijf het niet. Beperk uw creativiteit niet door naar de modus Direct kopiëren te gaan. Bespaar niet de tijd op activiteiten die het succes van uw bedrijf rechtstreeks beïnvloeden, zoals het uitzoeken en implementeren van middelen om uw klant beter van dienst te zijn.