Gemaakt op 22-10-2019
Bijgewerkt op 22-10-2019

Weerhoudt uw bedrijfscultuur u ervan om hooggeschoolde werknemers aan te trekken en te behouden?


Bedrijfscultuur - moeten kleine en middelgrote bedrijven zich hierom bekommeren?  

Bedrijfscultuur is een van de uitdrukkingen die leidinggevenden in grote multinationale bedrijven soms graag gebruiken. Maar als u een kleiner bedrijft runt, is het aannemen van en de omgang met het personeel naast vele andere afdelingen geen gemakkelijke taak. Tijd is altijd een probleem voor eigenaren die vaak verschillende rollen vervullen in hun bedrijf, waardoor het aanlokkelijk kan zijn bepaalde niet-essentiële taken minder aandacht te geven, zoals het opbouwen van een sterke en positieve bedrijfscultuur. Maar is dat slim? 

Een recent onderzoek uitgevoerd door Great Place to Work, waarbij 3,4 miljoen medewerkers in 90 landen waren betrokken, kan u wellicht van gedachten doen veranderen. Het bleek dat werknemers die hun bedrijf als een geweldige werkplek waarderen waarschijnlijk eerder:    

  • Langer bij het bedrijf blijven (Retentie - 86%)  
  • Productiever zijn en zich extra inzetten (Productiviteit - 88%)  
  • Met elkaar samenwerken (Samenwerking - 86%)  

Kleine en middelgrote bedrijven die efficiënt moeten blijven en zich geen langdurige en dure arbeidskrachten of een grote personeelsomzet kunnen veroorloven, moeten niet alleen letten op wat kandidaten tot de juiste maakt, maar ook waardoor ze zullen blijven. 

 

Uw voordeel ten opzichte van grote bedrijven 

Als het gaat om personeelskrachten en behouden van gediplomeerde medewerkers, komt de sterkste concurrentie van grote multinationale bedrijven met grotere budgetten en een aantrekkelijk merk. Maar grote ondernemingen zijn vaak langzaam en te stijf in hun structuur en cultuur. Op dit gebied kunnen kleine en middelgrote bedrijven voordeel behalen in de gekwalificeerde arbeidsmarkt ten opzichte van hun veel grotere concurrenten. 

Volgens Great Place to Work vinden mensen een potentiële werkplek aantrekkelijk wanneer ze:  

  • De mensen voor wie ze werken vertrouwen  
  • Trots zijn op wat ze doen  
  • Kameraadschap met hun collega's ervaren  

Bij kleine en middelgrote bedrijven is de bedrijfscultuur horizontaler, communicatie directer en krijgen werknemers meer verantwoordelijkheden, wat een voordeel is als u uw bedrijf aantrekkelijk wilt maken voor gekwalificeerde werknemers.  

 

Hoe maakt u uw bedrijf aantrekkelijk voor vakbewame werknemers 

Werknemers die alleen blijven voor het geld zijn zelden het soort mensen dat u in uw bedrijf wilt hebben. Een cultuur van vertrouwen, trots en kameraadschap, niet geldelijke beloning, is wat de juiste soort werknemers tevreden houdt en wat ze motiveert meer te doen dan wat er van hen wordt verwacht.  

Voor sommige bedrijven is een positieve cultuur vanzelfsprekend - anderen moeten er zelf iets voor doen. Hieronder gaan we in op de drie hoofdelementen van een aantrekkelijke bedrijfscultuur en hoe u ze kunt gebruiken om van uw werkplek een plek te maken waar mensen graag hun best doen om goed werk te verrichten. 

 

Een cultuur van vertrouwen ontwikkelen  

Dit is wat u volgens experts van The Center for Leadership Studies moet doen om vertrouwen in uw bedrijf op te bouwen:  

1. Ondersteunen en luisteren  

Werknemers voelen zich gehoord en gewaardeerd door leiders die de tijd nemen om actief naar hen te luisteren en over hun ideeën na te denken. Werknemers respecteren managers die hun persoonlijke ontwikkeling ondersteunen en hen helpen groeien.  

2. Streven naar transparantie  

Leiders moeten ernaar streven zo transparant mogelijk te zijn, vooral in tijden van verandering in de organisatie. Werknemers willen weten en begrijpen wat er in hun bedrijf gebeurt, en hoe veranderingen hen zullen beïnvloeden. Als leiders slecht nieuws moeten vertellen, moeten ze zo eerlijk en transparant mogelijk zijn. Door authentiek en betrouwbaar te zijn, zult u door uw medewerkers worden gerespecteerd.  

3. Houdt u aan uw woord   

Leiders moeten beloftes aan hun medewerkers nakomen. Als medewerkers merken dat aangekondigde veranderingen niet plaatsvinden, krijgen ze minder vertrouwen in u als leider.  

4. Wees consistent  

Leiders moeten consequent zijn in hun woorden en acties. Een leider moet alle werknemers bewust als gelijken behandelen. Wanneer werknemers een voorkeursbehandeling krijgen kan vijandigheid tussen collega's ontstaan met als gevolg wrok ten opzichte van gezag.   

Vertrouwen kan worden verdiend. Leiders die het vertrouwen van hun medewerkers genieten, hebben een grotere kans van slagen bij het doorvoeren van positieve veranderingen voor het bedrijf.   

Kijk naar uw eigen bedrijf en zoek naar mogelijkheden om het vertrouwen van uw medewerkers in uw bedrijf te vergroten.   

 

Hoe helpt u medewerkers trots te zijn op wat ze doen  

Werknemers die houden van hun werk en het bedrijf waarvoor ze werken, steunen het bedrijf in hun werkzaamheden. Ze doen wat nodig is om de klus goed te klaren. Dat is het soort trots waartoe elke ondernemer moet proberen te inspireren.  

1. Zorg dat u de juiste verwachtingen schept  

Leg duidelijk uit wat uw verwachtingen zijn aangaande taken, rollen en verantwoordelijkheden. Als u dat niet doet, weten uw werknemers mogelijk niet wie wat doet en waarom.   

Goede leiders zorgen ervoor dat hun mensen niet alleen op de hoogte zijn van hun eigen werk, maar ook dat van anderen.  

2. Toon waardering  

Het tonen van waardering voor uw medewerkers verbetert het moreel en de effectiviteit op de werkplek. U heeft geen groot budget nodig om uw waardering te tonen. Soms levert een klein maar toepasselijk cadeau een beter resultaat op. Als u rekening moet houden met uw budget en niet weet waar te beginnen, zijn hier een paar goedkope ideeën:   

  • Cadeaukaarten voor hun favoriete winkel  
  • Kaartjes voor de film  
  • Biedt gratis cursussen aan  

 

Kameraadschap met hun collega's ervaren  

Mensen die goed met elkaar overweg kunnen, zullen de productiviteit van uw bedrijf verhogen. Maar onthoud dat het opbouwen van kameraadschap op het werk niet alleen gaat over leuke evenementen of feestvieren. Hier zijn een aantal voorbeelden van wat u kunt doen om kameraadschap in uw bedrijf  uit tebreiden:  

1. Stimuleer deelname van groepen aan projecten  

Motiveer uw werknemers om samen teams te vormen voor projecten. Help ze in te zetten voor hetzelfde doel. Teamwork betekent elkaar helpen, door te werken voor hetzelfde doel, hetgeen het succes van het bedrijf vormt.  

2. Neem tijd voor socialiseren 

Organiseer sociale bijeenkomsten waar mensen verhalen over zichzelf kunnen vertellen. Een voorbeeld van zo'n bijeenkomst is een gezamenlijke lunch, een sportevenement of de start van een nieuwe serie op Netflix.  

Dit kan een goede kans zijn om samen iets leuks te doen en elkaar te leren kennen buiten de werkplek.  

 

Zelfs als u geen sleeping pods, xbox, drankjes of lidmaatschap van een sportclub aanbiedt, kunt u  uitstekende werknemers sourcen. U vertegenwoordigt een snelle onderneming. Dit betekent vertrouwen, trots en kameraadschap voor uw potentiële kandidaten.  

Als u uw team extra voordelen wilt aanbieden, maar daar geen rekening mee heeft gehouden in uw budget, kijk dan naar onze zakelijke lening. U kunt online extra kapitaal aanvragen en krijgt snel antwoord.  

Vergeet niet dat gelukkige werknemers geweldige ambassadeurs zijn!