Gemaakt op 29-06-2020
Bijgewerkt op 21-06-2022

Anatomie van geweldige advertenties

Wat maakt een advertentie geweldig? Het is mogelijk om een miljoen verschillende antwoorden te bedenken, maar in algemene zin is een geweldige advertentie er een die het doel bereikt waarvoor hij was belast. Dit geldt voor elk type advertentie, of het nu gaat om digitaal of print, video of radio. Een goede advertentie maken kan bijna onmogelijk zijn als u niet weet waarom u deze maakt. Daarom begint de weg naar een geweldige advertentie hier: 

Een goede advertentie heeft duidelijk gedefinieerde doelstellingen

Voordat u een advertentie ontwerpt, moet de eerste stap altijd zijn om uw doelen en doelstellingen te definiëren. Ons advertentiedoel kan bijvoorbeeld zijn om 200 mensen ertoe te brengen zich aan te melden voor onze nieuwsbrief. Dit wetende helpt ons: 

Definieer succes

Hoeveel aanmeldingen willen we krijgen en binnen welk tijdsbestek? Door te denken in specifieke en haalbare cijfers, kunnen we onze advertentieprestaties en onze schattingen evalueren en daarvan leren. Laten we zeggen dat we 50 sing-ups per week willen hebben en na 4 weken 200 abonnees hebben. Geweldig, dus nu zullen we de komende 4 weken controleren of de advertentie presteert zoals we verwachten. Zo niet, dan proberen we mogelijk een andere advertentie en targeten we verschillende mensen totdat we deze bereiken. Aan het einde van die 4 weken kunnen we onze inspanningen evalueren en onze schattingen verbeteren en de verzamelde kennis gebruiken om onze advertenties te verbeteren. Hierdoor kunnen we na verloop van tijd onze advertenties verbeteren. 

Definieer een budget

Een geweldige advertentie verdient meer dan hij uitgeeft. 200 aanmeldingen krijgen zou weinig betekenen als het bedrag dat we eraan uitgeven groter is dan het voordeel dat we krijgen. Laten we zeggen dat we weten dat 1 op de 100 personen op onze e-maillijst gewoonlijk iets koopt. Die aankoop levert ons $ 500 winst op. Met die logica zouden onze gewenste 200 aanmeldingen voor e-mail $ 1000 winst moeten genereren. Dat komt neer op ($ 1000/200) = $ 5 per e-mail - het maximum dat we kunnen uitgeven voor een enkele e-mailaanmelding. Als we het totale budget (€ 1000) en de kosten per e-mail (€ 5) kennen, kunnen we nu de prestaties van onze advertentie volgen en aangeven of deze geweldig is of verbeterd moet worden. 

Definieer een CTA

In zijn eenvoudigste vorm is een call-to-action (CTA) een woord dat mensen aanmoedigt om te handelen - zing, klik hier, koop dit, enzovoort. Maar in meer algemene zin is dit het gedrag dat we proberen aan te moedigen. Bijvoorbeeld:

“Eens per week helpen 3 CEO's van de Fortune 500 kleine bedrijven door hun vragen te beantwoorden. Word nu lid van onze nieuwsbrief!”

De CTA is duidelijk en duidelijk - neem deel aan onze nieuwsbrief. Mensen weten wat je wilt dat ze doen en degenen die dat willen, zullen het doen. Maar wat als de CTA niet zo duidelijk is gedefinieerd?

"Een keer per week helpen 3 CEO's van Fortune 500 kleine bedrijven door hun vragen te beantwoorden."

Het is nog steeds verleidelijk, maar zonder een duidelijke CTA zorgt het voor enige verwarring. Is het een live panel of misschien is het een tv-show? Wat gebeurt er als ik erop klik? Waar moet ik heen? Al deze vragen kunnen mensen ontmoedigen om te klikken. Niet omdat ze dat niet willen, maar omdat ze betere dingen te doen hebben dan te proberen onze advertentie te achterhalen. 

Als u een duidelijk doel voor ogen heeft, kunt u geweldige advertenties maken met duidelijke CTA's.

Er wordt een geweldige advertentie gemaakt voor een specifiek publiek

"Een advertentie ontwerpen" zegt niet veel over wat voor soort advertentie het zou moeten zijn. "Ontwerp een advertentie die eigenaren van kleine bedrijven tussen de 25 en 35 jaar aanmoedigt om deel te nemen aan onze nieuwsbrief" geeft ons een veel beter beeld van voor wie deze advertentie is en hoe deze eruit zou kunnen zien.

U kunt beginnen met het segmenteren van uw publiek op leeftijd, geslacht, locatie en interesses. In ons voorbeeld van e-mailaanmeldingen ziet een eenvoudige doelgroepdefinitie er ongeveer zo uit:

"Jonge ondernemers (25-35) die publicaties zoals Forbes lezen om te leren hoe ze hun bedrijf kunnen laten groeien" 

Het is geen echt klantpersonage, maar een zin als deze alleen zal wonderen doen om relevantere en meer gerichte berichten te helpen creëren die beter bij ons publiek zullen resoneren.

Een geweldige advertentie is aanlokkelijk en relevant

Nu we weten waarom (advertentiedoel) en wie (publiek), is het tijd om te kijken naar wat (de advertentie).

Ook al is een advertentie gemaakt om iets te verkopen, niemand wordt graag verkocht. Om een geweldige advertentie te maken, moet je een balans vinden tussen je bedrijfsdoelstellingen (ontvang aanmeldingen per e-mail of verkoop) en de doelen en interesses van je publiek (leer hoe ze hun bedrijf kunnen laten groeien).

Maak het relevant

Mensen geven vooral om zaken die voor hen relevant zijn. Mensen die graag gezond blijven, zijn misschien geïnteresseerd in een nieuw type vitaminesupplement, terwijl mensen die fietsen misschien meer geïnteresseerd zijn in een ademende en comfortabele broek. Op basis van ons gedefinieerde publiek kunnen we beginnen na te denken over de dingen waarin ze mogelijk geïnteresseerd zijn en relevant voor hen zijn. Pas uw advertentietekst en afbeeldingen aan om met uw type klant te spreken. 

Maak het boeiend

Als een advertentie relevant is, zal deze goed presteren. Maar het verschil tussen een goede advertentie en een geweldige advertentie is de manier waarop deze onze aandacht trekt. Sommige advertenties kunnen een publiek boeien door vermakelijk of leerzaam te zijn. In plaats van reclame te maken voor een fles van ons nieuwe vitaminesupplement, kunnen we bijvoorbeeld een verhaal vertellen waar een atleet problemen had met presteren en hoe onze supplementen hen hielpen. Dit verschuift de focus van de producten naar de voordelen die het oplevert. Het is gemakkelijker om een verhaal te onthouden dan een product. Bovendien kan een goed verteld verhaal bij mensen een emotionele reactie oproepen. Emotie is krachtiger en gaat langer mee dan feiten. 

Neem Coca-Cola bijvoorbeeld - al hun advertenties gaan allemaal over vreugde en een goed gevoel. Coca-Cola heeft echter een enorm budget en kan het zich veroorloven om dit soort advertenties weer te geven. De meeste bedrijven moeten streven naar een evenwicht tussen het maken van advertenties die relevante informatie bieden en een verhaal vertellen. 

Samengevat volgen hier de dingen waarmee u zou kunnen starten:

  1. Definieer doelstellingen en doelen
  2. Bepaal welke CTA u wilt gebruiken
  3. Stel een budget en tijdschema in
  4. Definieer ons publiek
  5. Maak relevante en boeiende inhoud die rekening houdt met de interesses van ons publiek